در این بلاگ توضیحاتی در خصوص خدایان باستانی یونان آمده است منبع این مطالب
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Greek_mythological_figures
می باشد.

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۸, شنبه

خدایان ساکن کوه المپ (المپین ها)

خدایان ساکن کوه المپ (المپین ها)

1- آفرودایت (Aphrodite)
نام یونانی
Aφροδίτη - Aphroditē

نماد الهه عشق، شهوت، زیبایی، فریبندگی و لذت بردن. اگرچه همسر Hephaestus بود اما دلدادگان زیادی داشت که برجسته ترین آنها Ares می باشد. او معمولا بصورت زنی بسیاز زیبا به همراه پسرش Eros به تصویر کشیده می شود. نماد او شامل کبوتر ، سیب ، صدف و گوش ماهی و تاج گلی از گل تلفونی میباشد.


2- آپولو (Apollo)
نام یونانی Aπόλλων- Apollō
خدای موسیقی ، شفا ، بلا، پیشگویی، شعر ، و تیراندازی (شعاع نور)، حقیقت و خورشید. او برادر دوقلوی Artmis و فرزند Zeus و Leto است. او به عنوان جوانی خوش تیپ ، با صورت بدون ریش و موهای بلند توصیف می شود. نماد و مشخصه او تاج گلی از برگ بو، کمان و تیردان ، کلاغ و چنگ می باشد.


3- آرِس (Ares)
نام یونانی Άρης- Arēs
خدای جنگ، خونریزی، خشونت، شجاعت مردانه، نظم و مدنی است. او فرزند Zeus و Heraمی باشد، او به بصورت جنگجویی بالغ و ریشو در لباس جنگ و یا جوانی بدون ریش و برهنه با کلاه خود و نیزه به تصویر کشیده می شود. نماد او زره طلایی و نیزه ای با سر برنزی و حیوانات خاص او جغد عقاب ، کرکس و مار زهردارمی باشد.


4- آرتِمیس (Artemis)
نام یونانی Άρτεμις- Artemis
الهه باکره شکار ، بیابان ها ، حیوانات وحشی ، زایمان و بلایا می باشد. بعدها الهه ماه نیز گردید. او دختر Zeus و Leto و خواهر دوقلوی آپولو است. در اثارهنری او معمولا به صورت یک زن جوان، ملبس به لباس کوتاه تا زانو به همراه لوازم شکار از جمله کمان و تیردان پر از تیر به تصویر کشیده می شود. علاوه بر کمان سایر نماد های او عبارتند از نیزه شکار ، پوست حیوانات ، آهو و دیگر حیوانات وحشی می باشد.


5- آتنا (Athena)
نام یونانی Αθηνά - Athēna
الهه ویرجین حکمت ، جنگ ، استراتژی ، تلاش قهرمانانه ، صنایع دستی و عقل. او دختر Zeus و Metis است. او از سر زئوس به با بدنی کامل و زره پوش متولد شد. او با کلاه خود کاکل دار ، مجهز به سپر و نیزه ای ملبس به عبایی از جنس پوست مار که تصویر سر Gorgon (زنی زشت که بجای مو مار از سر وی در آمده) بر روی آن است به تصویر کشیده شده است. نماد او سپر ، جغد و درخت زیتون می باشد.


6- دِمِترا (Demeter)
نام یونانی Δήμητρα -Dēmētra
الهه باروری ، کشاورزی ، باغداری ، بذر و درو. Demeter دختر Cronus و Rhea و خواهر Zeus است که توسط او Persephone را سوراخ کرد. او به صورت یک زن بالغ تاجدارکه دسته ای گندم و مشعل در دست دارد به تصویر کشیده می شود. نماد او Cornucopia (ظرفی شبیه شاخ) ، خوشه گندم، مار بالدار و نیلوفر آبی است.


7- دیونیسوس (Dionysus)
نام یونانی Διόνυσος- Dionysus
خدای شراب ، مهمانی ها و جشن ها، جنون ، مستی و لذت. او در آثار هنری به صورت خدایی مسن، ریشو و یا جوانی رنگ پریده با موهای بلند به تصویر کشیده شده است. نمادهای او عبارتند از Thyrsus (نیزه ای که سر ان میوه کاج و یا شاخه انگور نصب شده) ، جام شراب، تاک انگور و تاجی از پیچک هستند. در مواردی که بعد ها به المپین ها نسبت داده شد، در بعضی روایات او جای Hestia آمده است.


8- هادِس (Hades)
نام یونانی ᾍδης - Hades
پادشاه عالم اموات (Underworld) و خدای مرگ ،مردگان و ثروت پنهان زمین است. همسر او Persephone و مشخصه او کلید Hades ، کلاه خود تاریکی ، و Cerberus سگ سه سر می باشد. با وجود اینکه پسر Cronus و Rhea و برادر بزرگ Zeus می باشد، به ندرت ذکر شده در میان المپین ها دیده می شود.


9- هفائِستوس (Hephaestus)
نام یونانی Ήφαιστος - Hēphaistos
خدای معلول (چلاق) آتش ، فلزکاری ، سنگ کاری، مجسمه سازی و حالت آتشفشانی. پسر Hera که توسط بکر زایی (بدون عمل لقاح و بودن با مرد) به دنیا آمد. او آهنگر خدایان و شوهر Aphrodite زناکار است. او معمولا به صورت مردی ریشو با چکش و انبر آهنگری و سوار خر بود به تصویر کشیده می شود. نماد او چکش ، انبر آهنگری و سندان است.


10- هِرا (Hera)
نام یونانی Ήρα - Hēra
ملکه آسمان و الهه ازدواج ، زنان ، زایمان ، ورثه ، پادشاهان و امپراتوران. او دختر Cronus و Rhea و خواهر و همسر Zeus است. او معمولا به صورت یک زن زیبا با تاج سلطنتی در حالیکه عصایی که سر آن نیلوفر است به دست دارد به تصویر کشیده می شود. نماد او دیهیم ، عصای نیلوفر آبی ، طاووس ، فاخته و انارهستند .


11- هِرمِس (Hermes)
نام یونانی Ερμής- Hērmēs
خدا از سفر ، پیغام بران، تجارت ، دزدی ، حیله گری و تزویر ، زبان ، نوشتن ، سیاست، ورزش و دامداری. او پیغامبرخدایان ، psychopomp کسی که روح مرده را به قلمرو Hades راهنمایی می کند و فرزند Zeus و Maia است. او به صورت جوانی زیبا و ورزشی و بدون ریش و یا به عنوان یک مرد مسن تر ریشو به تصویر کشیده می شود. نمادهای او شامل عصای راهنما یا caduceus (عصایی که مار بدور آن پیچیده شد و نماد علم پزشکی می باشد)، صندل بالدار و کلاه مسافرتی می باشد.


12- هِستیا (Hestia)
نام یونانی Ἑστία Hestia
الهه باکره منزل ، خانه و پخت و پز و اجاق. او دختر Rhea و Cronus و خواهر Zeus است. او به صورت زنی پوشیده و با نماد اجاق و کتری به تصویر کشیده می شود. در برخی از روایات آمده است که او کرسی خود به عنوان یکی از دوازده المپین را به جهت نگهداری از آتش مقدس کوه المپ برای Dionysus ترک گفت.


13- پوزیدون (Poseidon)
نام یونانی Ποσειδῶν - Poseidon
خدای دریا ، رودخانه ها ، سیل ، خشکسالی ، زمین لرزه و اسبها. با عناوینی چون "لرزاننده زمین" و "آورنده طوفان" شناخته می شود. او فرزند Cronus و Rhea و برادر Zeus و Hades است. در آثار کلاسیک او به صورت مردی بالغ با بدنی قوی و هیکلی درشت و با ریش سیاه و نیزه سه شاخهدر دست به تصویر کشیده می شود. نماد او نیزه سه شاخه ، دلفین ها و اسب است.


14- زئوس (Zeus)
نام یونانی Ζεύς - Zeus
پادشاه خدایان، فرمانروای کوه المپ و خدای آسمان، آب و هوا ، رعد ، قانون ، نظم و سرنوشت. او جوانترین فرزند Rhea و Cronus ، که او را سرنگون کرد و برادر و شوهر Hera است. درآثار هنری او به عنوان مرد شاهانه با چهره ای محکم و ریش سیاه و بالغ به تصویر کشیده است. نماد او صاعقه ، عصای سلطنتی و عقاب است.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر